חשיפת ילדים לנגינה ביסודי

בשנים האחרונות, יותר ויותר בתי-ספר יסודיים בארץ בוחרים להכניס לתכנית הלימודים חשיפה למוזיקה ואף לימודי נגינה. באזור הוד השרון למשל, החשיפה לנגינה מתחילה כבר בגיל הגן. מה עומד מאחורי הטרנד וכיצד זה מתבצע?

 

מדוע נגינה?
הקונצרט הראשון אליו נחשף כל ילד הוא מקצב פעימות הלב ברחם האם. יכולת השמיעה מתפתחת אצל העובר כבר בהיותו בן 16 שבועות וחוקרים טוענים שבחודשיים האחרונים של ההריון העובר יכול להבחין בין מוזיקה הרמונית לזו שאיננה הרמונית. בהמשך, נולד הילד אל תוך עולם של צלילים, קולות ומקצבים אשר ישפיעו על התפתחותו. אומרים שתינוקות בני חצי שנה כבר מסוגלים לזהות יצירות.
בעקבות מחקר שהתקיים בשנת 1993, נכנס לתודעה העולמית המונח "אפקט מוצרט". המחקר הוכיח כי האזנה למוזיקה של מוצרט גורמת להגברה של פעילות מוחית היוצרת "חשיבה קדימה", חשיבה מהסוג הנחוץ  למשחקי שחמט ומתמטיקה. מאז נערכו ניסויים נוספים, אשר אף הם הצביעו על קשר סיבתי בין האזנה למוזיקה  לפיתוח אינטליגנציה. מסתבר אם כך, שחשיפה למוזיקה קלסית מגיל צעיר יכולה לסייע בהמשך להוראת מתמטיקה.
שיקולים אלו ועוד הובילו לפיתוח תכניות חינוכיות שונות שמטרתן לחשוף את התלמידים בכיתות א' עד ו'  למוזיקה קלסית, בצורה מעמיקה וחווייתית.

 

פרויקטים מוזיקליים
“פעמה" ו"מה נשמע" הוא פרויקט חינוכי מוזיקלי, ביוזמת סימפונט רעננה ובשיתוף עם משרד החינוך ועיריית הוד השרון. הפרויקט מיועד לילדי הגן ולתלמידי בית-ספר בכיתות א' עד ה'. על מנת ליצור מפגש מעמיק של הילדים עם המוזיקה הקלסית, עוברים המורים בבית-הספר הכשרה מיוחדת. תפקיד המורים להכיר לילדים בצורה חוויתית את היצירות המוזיקליות שינוגנו בפניהם מאוחר יותר, וזאת באמצעות תנועה, שירה, נגינה, הלחנה ואימפרוביזציה של דרמה ומשחק. בהמשך מגיעה לבית- הספר קבוצה קטנה של נגנים אשר ינגנו, יסבירו ואך יאפשרו לילדים להתנסות בכלים וללוות אותם בנגינה בכלי הקשה. סה"כ מוקדשים בסביבות השמונה שיעורי הכנה לפני ההאזנה לכל קונצרט. בשלב האחרון של הפרויקט הילדים יבקרו באולם קונצרטים, שם יאזינו לקונצרט מלא עם תזמורת סימפונית. היצירה המסכמת היא גרסה מקוצרת של האופרה "חליל הקסם" של מוצארט. לפחות בקטע אחד של הקונצרט הילדים שותפים בצורה פעילה, באמצעות ליווי בכלי הקשה, שירה או ניצוח. הפרויקט פועל כבר כמה שנים ובעקבות הצלחתו הוא ממשיך להתרחב לישובים נוספים.
פרויקט  "בית ספר מנגן" הנו פרויקט מוזיקלי נוסף בבתי ספר יסודיים, המופעל ע"י הקונסרבטוריון. במסגרת התכנית התלמידים לומדים נגינה בכלים שונים  כחלק מיום הלימודים ובכל אחד מבתי-הספר המשתתפים בתכנית הוקמה תזמורת בית ספרית. הפרויקט התחיל משלושה בתי-ספר: “ירושלים", "פינסקר" ו"יבנה" והוא מתרחב לבתי-ספר נוספים. הפרויקט מאפשר למספר גדול של תלמידים להתנסות בנגינה ובמקביל מאפשר לזהות תלמידים בעלי פוטנציאל גבוה, אשר בהמשך יכולים להצטרף לתזמורת העירונית. תלמידים אשר יעברו את מבחני ההתאמה יכולים להשתתף ב"פרויקט מצוינות במוזיקה”, הכולל לימודי נגינה בכלים שונים ומסלול קומפוזיציה בקונסרבטוריון.

 

לחשיפת ילדים מגיל צעיר לנגינה ומוזיקה קלסית יש יתרונות שונים- החל מפיתוח קשב וריכוז וכישורי אינטליגנציה נוספים ועד לפיתוח דור חדש של נגנים ומוזיקאים צעירים. מה שבטוח, הילדים נהנים וזוכים להתנסות חווייתית. על מנת שתכניות אלו יוכלו להתרחב ולאפשר לילדים נוספים ליהנות מהן, זה כמובן דורש מימון מתאים. האם זה יישאר טרנד לעשירים בלבד?

כתב: רוני כצמן
הדפס

About Author

Fotkids

פורקידס- אתר דפי צביעה לכל המשפחה

Related posts

טיפים לתכנון ועיצוב גני ילדים

כשאנחנו כהורים הולכים לבחור גן מה אנחנו בודקים? מה אנו מחפשים? למה אנחנו מצפים? בכניסה  לגן אנו בודקים את החוויה. למעשה אנחנו חשים את האווירה את הנעשה סביב. ומה שרואות עינינו ניספג ויוצר חוויה. חיובית או שלילית. תכנון נכון ועיצוב הגן בצורה נכונה – ייתן את...

קרא עוד

מסיבת סיום לחופשה הגדולה

החופש הגדול מתקרב לסופו, ובקרוב אתם מתחילים שנת לימודים חדשה. זה הזמן להתחיל לתכנן כיצד תרצו לחגוג את סיום החופש. אז הנה כמה רעיונות… מסיבת קומזיץ מה יכול להיות כיף יותר מלשבת עם חברים מסביב למדורה?  כל מה שצריך זה לחפש חורשה קרוב לבית שבה מותר...

קרא עוד

איך תתכננו טיול לאירופה

טיול משפחתי לחו"ל הוא חוויה שזוכרים לכל החיים – ההכנות, הטיסה, ההגעה ליעד, האתרים וההרפתקאות, וכל זה בדרך כלל בפרק זמן קצר! אם אתם עומדים בפני חופשה וטיול משפחתי באירופה, כדאי שתיקחו חלק גם בתכנון ובהכנות! האם אתם מעדיפים לצאת במסגרת טיול מאורגן בקבוצה או למצוא...

קרא עוד